Categorieën
Beleid op School
In dit artikel verkennen we wat je kunt leren van “de ecologie van leerling” waardoor jouw kansen op succes groter worden als je onderwijs aan begaafde leerlingen gaat bieden. Met andere woorden: hoe zorg je nu dat het onderwijs aan begaafde leerlingen écht passend wordt?
Elk paradigma in het denken over begaafdheid heeft eigen uitgangspunten en legt eigen accenten. Als je je daarvan niet bewust bent kun je onvoldoende de consequenties van je keuzes over zien. dit artikel is een pleidooi om het maatschappelijk gesprek over begaafdheid vooral vanuit die verschillende perspectieven te blijven voeren.
In dit artikel wordt ingegaan op de afwegingen die een school moet maken voordat zij overgaat tot het vervroegd toelaten van leerlingen in groep 1.
Over wat begaafdheid is en hoe dit begrip het maatschappelijk kan worden bestaan grote verschillen in opvatting. Deze verschillen bestaan wereldwijd en komen niet alleen in het taalgebruik tot uiting maar ook in de manier waarop begaafdheid een plaats krijgt in het onderwijs. Dat komt omdat de invulling die we aan het begrip begaafdheid geven zichtbaar maakt welke onderwijsvoorzieningen we zouden willen bieden. In dit artikel gaan we in op twee internationale uitersten in het denken over begaafdheid. We bekijken welke gevolgen dit heeft voor mogelijke onderwijsarrangementen en de selectie van leerlingen die hierin mogen participeren.
Wat moet je als leraar allemaal weten en kunnen om de attitude die aansluit bij de verwachtingen van de leerling te kunnen aannemen?
Op steeds meer scholen en in steeds meer schoolbesturen kijkt men naar de mogelijkheden voor alternatieve onderwijsarrangementen voor begaafde leerlingen. Die arrangementen variëren van leerpleinen, hotspots, plusklassen tot een ultieme vorm van segregatie: voltijdsonderwijs voor begaafde leerlingen.
Een doorgaande lijn voor de aanpak van het onderwijs bevordert dit. Als je voor een leerling afwijkt van de basisaanpak, is het belangrijk dat er duidelijke kaders bestaan waarbinnen de aangepaste aanpak zich afspeelt.