U bent niet ingelogd.
Inloggen

Onderpresteren

In dit artikel wordt een relatie gelegd tussen de vaardigheid om te leren en het leveren van prestaties die passend zijn bij de intellectuele aanleg van een leerling.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

Als we over hoogbegaafde leerlingen praten, dan doen we dat meestal vanuit een diagnostisch perspectief waarbij we veelal insteken op curatieve maatregelen: we sleutelen en schaven aan het tekort van de leerling in de hoop dat het dan na korte tijd weer beter met hem gaat. In dit artikel gaan we in op de preventieve maatregelen die vanuit het concept veilige schoolklimaat eenvoudig geboden kunnen worden en die veel narigheid kunnen voorkomen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

Want waar komt dat onderpresteren nou vandaan en vooral: wat kun je eraan doen? Er is geen pasklare oplossing want elke onderpresterende leerling doet dat weer om andere redenen en elke onderpresterende leerling ontwikkelt andere problemen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

In dit artikel voor leerkrachten bespreken we eerst wanneer er sprake is van onderpresteren. Daarna gaan we in op de vraag waar je het accent in de begeleiding kunt leggen. We ronden af met een voorbeeld hoe je tot een begeleidingsstrategie kunt komen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief

Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.