U bent niet ingelogd.
Inloggen

Alle artikelen

In dit artikel wordt ingegaan op de complexiteit van dubbel bijzondere leerlingen (twice-exceptional students) en hoe de botsing tussen begaafdheid en een stoornis van invloed is op hun functioneren.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Beleid op School

In deze blogpost worden overwegingen besproken voor het kiezen van selectiecriteria voor het selecteren van leerlingen voor plusklasonderwijs.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Verrijkingsonderwijs

In deze blogpost wordt de discussie aangezwengeld over de interpretatie van kindtekeningen als indicator voor begaafdheid.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Slimme kleuters

Als je eenmaal weet hoe begaafdheid het leer- en ontwikkelingsproces van begaafde leerlingen kan beïnvloeden, kun je in je didactisch handelen er goed op aansluiten. Hoe beter je die aansluiting voor elkaar krijgt, des te groter wordt de kans op succes. Aansluiten betekent niet alleen dat je materialen gaat aanbieden die ontwikkeld zijn voor begaafde leerlingen. Aansluiten betekent dat je inzet op het vaststellen en bereiken van leerdoelen waardoor de leerling zich verder ontwikkelt. Dat kun je het beste doen door eerst een educatief profiel van de leerling te maken.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Diagnostiek

Over wat begaafdheid is en hoe dit begrip het maatschappelijk kan worden bestaan grote verschillen in opvatting. Deze verschillen bestaan wereldwijd en komen niet alleen in het taalgebruik tot uiting maar ook in de manier waarop begaafdheid een plaats krijgt in het onderwijs. Dat komt omdat de invulling die we aan het begrip begaafdheid geven zichtbaar maakt welke onderwijsvoorzieningen we zouden willen bieden. In dit artikel gaan we in op twee internationale uitersten in het denken over begaafdheid. We bekijken welke gevolgen dit heeft voor mogelijke onderwijsarrangementen en de selectie van leerlingen die hierin mogen participeren.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Beleid op School

Wat moet je als leraar allemaal weten en kunnen om de attitude die aansluit bij de verwachtingen van de leerling te kunnen aannemen?

Auteur: Eleonoor van gerven & Ilja Hoogenberg | Thema: Beleid op School

Leren lijkt een eenvoudige taak voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben alles mee en zouden iedere leertaak snel tot een goed eind moeten kunnen brengen. Maar schijn bedriegt. Leren is een vak op zich en ook dat moet je leren. Het beste resultaat wordt bereikt als je er vroeg mee begint,het liefst al in de kleutergroep. Belle Wallace ontwikkelde hiervoor het TASC‐Model (Thinking Actively in a Social Context).

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Verrijkingsonderwijs

In het vorige nummer van Slim! Digitaal bespraken we het werken volgens het TASC‐model. Werken volgens deze didactiek betekent dat de leerkracht een andere, minder traditionele rol krijgt bij het verwerken van leerstof en het behalen van leerdoelen. In deze bijdrage over dit model gaan we daar puntsgewijs op in.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Verrijkingsonderwijs

In dit artikel bespreken we de invloed die de leerstijl van de leerling heeft op het succesvol aanbieden van leerstof in een situatie waarin gewerkt wordt volgens het Model van Directe Instructie.

Auteur: Eleonoor van gerven & Ilja Hoogenberg | Thema: Verrijkingsonderwijs

Als we over hoogbegaafde leerlingen praten, dan doen we dat meestal vanuit een diagnostisch perspectief waarbij we veelal insteken op curatieve maatregelen: we sleutelen en schaven aan het tekort van de leerling in de hoop dat het dan na korte tijd weer beter met hem gaat. In dit artikel gaan we in op de preventieve maatregelen die vanuit het concept veilige schoolklimaat eenvoudig geboden kunnen worden en die veel narigheid kunnen voorkomen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

Want waar komt dat onderpresteren nou vandaan en vooral: wat kun je eraan doen? Er is geen pasklare oplossing want elke onderpresterende leerling doet dat weer om andere redenen en elke onderpresterende leerling ontwikkelt andere problemen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

In dit artikel voor leerkrachten bespreken we eerst wanneer er sprake is van onderpresteren. Daarna gaan we in op de vraag waar je het accent in de begeleiding kunt leggen. We ronden af met een voorbeeld hoe je tot een begeleidingsstrategie kunt komen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Onderpresteren

Op steeds meer scholen en in steeds meer schoolbesturen kijkt men naar de mogelijkheden voor alternatieve onderwijsarrangementen voor begaafde leerlingen. Die arrangementen variëren van leerpleinen, hotspots, plusklassen tot een ultieme vorm van segregatie: voltijdsonderwijs voor begaafde leerlingen.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Beleid op School

Een doorgaande lijn voor de aanpak van het onderwijs bevordert dit. Als je voor een leerling afwijkt van de basisaanpak, is het belangrijk dat er duidelijke kaders bestaan waarbinnen de aangepaste aanpak zich afspeelt.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Beleid op School

In dit artikel gaan we in op de relatie tussen de ontwikkeling van de cognitie en de sociaal emotionele ontwikkeling bij slimme kleuters.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Slimme kleuters

Als je kleuters die ´een beetje meer in hun mars hebben´ uitdagen wilt, zonder dat je daar heel veel verschillende aanvullende materialen voor moet inzetten, helpt het om eens met een andere blik naar je bestaande materialen en methoden te kijken.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Slimme kleuters

In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden die er zijn om de slimme kleuter tegemoet te komen zonder over te moeten stappen naar een heel nieuw onderwijsconcept.

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Slimme kleuters

Onder welke omstandigheden kan een begaafde leerling nu juist wel of juist beter niet doorstromen naar een hogere groep?

Auteur: Eleonoor van Gerven | Thema: Leertijdverkorting

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief