Webinars
Kennisinjectie 5 Hoe dan?! Identiteitsontwikkeling en dubbel-bijzondere leerlingen
Doe mee en schrijf je in vóór 1 maart 2024
19, 20 en 21 maart tussen 16:00-17:30
“Worden wie je bent of kunt zijn” is een vaste ontwikkelingstaak in het proces van opgroeien. Kinderen ontwikkelen hun identiteit in interactie met hun omgeving. Naarmate kinderen beter in staat raken om te reflecteren op zichzelf en op wat er om hen heen gebeurt, kunnen ze steeds grotere sprongen maken in hun identiteitsontwikkeling. Gedurende hun puberteit worden ze zich meer bewust van hoe ze gelijk en verschillend zijn van de mensen om hen heen. Door en in relaties met ontwikkelingsgelijken en door na te denken over hun toekomstige beroep leren ze hun eigen normen en waarden te bepalen die mede vormgeven aan die eigen identiteit. Het proces van identiteitsontwikkeling heeft een impact op de sociale en emotionele ontwikkeling van alle kinderen, ongeacht hun (cognitieve) ontwikkelingspotentieel.
Wetenschappers die hun onderzoekbevindingen naar dubbel-bijzondere kinderen beschrijven verwijzen veelal naar de complexiteit die deze kinderen ervaren doordat zij kenmerken van begaafdheid moeten zien te rijmen met kenmerken van een leer- of ontwikkelingsstoornis. De interactie tussen beiden aspecten van hun “zijn” kan leiden tot verwarring bij deze kinderen. De mate waarin dubbel-bijzondere kinderen deze verwarring ervaren en dit hun functioneren belemmert verschilt voor elke kind. Dit hangt namelijk niet alleen samen met specifieke kindkenmerken maar ook met de respons van de omgeving op hun educatieve behoeften. Het begeleiden van de verwarring die deze kinderen kunnen ervaren, vergt inzicht in hoe dubbel-bijzonder zijn dan precies van invloed is op het emotionele welbevinden van deze kinderen. In deze drie sessies van de vijfde kennisinjectie gaan we daarom in op de mogelijke barrières die dubbel-bijzondere kinderen en jongeren kunnen tegenkomen in hun emotionele ontwikkeling en die mogelijk consequenties kunnen hebben voor de ontwikkeling van hun identiteit.