U bent niet ingelogd.
Inloggen

Webinars

Hoe dan?! De ingrediƫnten van uitdaging


Doe mee en Schrijf je in voor 20 oktober 2021.

8, 9 en 10 november 2021 tussen 16:00 en 17:30 uur
Onderwijs wordt verondersteld uitdagend te zijn. Als het om het onderwijs aan begaafde leerlingen gaat wordt die term uitdaging ook heel snel ingezet. In de praktijk zien we dat voor het onderwijs aan begaafd leerlingen uitdaging veelal als synoniem gebruikt wordt voor onderwijs dat aansluit bij de belangstellingssfeer van de leerling. Maar als die leerling dan mag werken aan een thema/project naar eigen keuze, dan loopt dat vaak toch niet zo als iedereen verwacht. Soms is de leerling even snel gedemotiveerd als in situaties waarin de leerling aan het reguliere curriculum moet werken. Die demotivatie ontlokt verbazing en soms ook irritatie want de verwachting is dat een autonome benadering de motivatie van de leerling aanwakkert. Aanvankelijk is dat ook vaak zo, motivatie gaat immers vooraf aan doorzetten. Maar er is meer nodig dan alleen motivatie als motor voor ontwikkeling. Dat geldt niet alleen voor begaafde leerlingen, dat geldt voor álle leerlingen.
In deze drie kennisinjecties verkennen we met elkaar wat nu de definitie is van uitdaging en welke essentiële componenten in die definitie verwerkt zijn. Vervolgens gaan we met elkaar kijken hoe je nu aan al die elementen van de definitie tegemoet komt en wat je de volgende kleinste stap kan zijn om je onderwijs nóg uitdagender te kunnen maken. 

Aanmelden voor webinar

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief


Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.