U bent niet ingelogd.
Inloggen

POA Coaching VO Cohort 2

POA Coaching VO Cohort 2

Dit traject is opgezet voor begeleiders van begaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs en specialisten begaafdheid werkzaam in primair/voortgezet onderwijs. In acht bijeenkomsten gaan we in op de volgende thema’s:

  • Visie op begaafdheid en de gevolgen voor het onderwijs (2 bijeenkomsten)
  • Educatief partnerschap tussen ouders van begaafde leerlingen en de school.
  • Het gedragsmodel van Marzano & Kendall
  • Regulatievaardigheden
  • Onderpresteren of onderleren?
  • Dubbel-bijzondere leerlingen
  • Omgaan met stress en angst 

Tijdens de lessen wisselen we luisteren, overleggen en doen steeds af. We gaan ervan uit dat deelnemers vooraf de stukken hebben doorgenomen die op de website daarvoor tot hun beschikking zijn gesteld. In een aantal gevallen hebben we geen artikel om te lezen maar vragen we je om een of meerdere edutalks te bekijken zodat we tijdens de bijeenkomst kunnen ingaan op vragen die een en ander heeft opgeroepen.
Tijdens de lessen is er daarbij veel ruimte voor de eigen praktijk van de deelnemers. We vragen hen daarom om beurtelings vanuit ‘personal professional concerns’ een casus in te brengen waarbij zij een hulpvraag ervaren. Voor de bespreking van die casus combineren we de strategie van begeleide intervisie met de strategie zoals die gebruikelijk wordt toegepast in masterclasses.

Praktische informatie

  • De cursus wordt verzorgd in acht bijeenkomsten.
  • De lessen vinden live plaats vanuit een online leeromgeving.
  • Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het Zoom platform via het account van Slim Educatief.
  • De lessen worden niet opgenomen.
  • Vanaf 15 minuten na de start van de bijeenkomst wordt een deelnemer niet meer toegelaten tot de bijeenkomst.
  • Elke les kent een ander thema.
    • Thema’s worden vastgesteld in overleg met de deelnemers.
    • Het eerste thema gaat over emotieregulatie bij begaafde leerlingen.
  • Studielast
    • 24 contacturen.
    • 8 uur literatuurstudie.
  • Voor elke les wordt materiaal ter voorbereiding aangeboden op de besloten leeromgeving die voor deze basiscursus wordt opgezet. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze deze voorbereiding ook hebben gedaan.
  • In onderling overleg komen dit jaar 6 deelnemers aan de beurt om een eigen casus in te brengen. Deze casus gaan we verbinden aan de theorie waardoor er een duidelijke relatie gaat ontstaan tussen theorie en praktijk.
  • De casuïstiek wordt besproken vanuit het perspectief op veranderingsgericht werken.
  • Van de deelnemers wordt kennis op een zeer gevorderd niveau verwacht zowel vanuit de theorie als vanuit de praktijk over begaafdheidsonderwijs.

Inschrijven

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief


Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.