U bent niet ingelogd.
Inloggen

Van onderpresteren naar talentontwikkeling

Onderpresterende leerlingen zijn leerlingen die hun talenten minder ontwikkelen dan we op grond van hun aanleg verwachten, zonder dat zij gehinderd worden door een leer- of persoonlijkheidsstoornis. Deze leerlingen zetten ons vaak voor hoofdbrekens. We willen immers allemaal graag het beste uit onze leerlingen halen op een zo goed mogelijke manier en als dat dan toch niet helemaal lukt zoals we voor ogen hadden kan dat teleurstellend zijn.
In deze kopstudie ga je leren hoe je onderpresteerders kunt leren hun talent te gaan ontwikkelen. We doen dat vanuit een maatwerkgedachte. Het groeiend probleem met de leerling heeft ten slotte al laten zien dat curriculaire confectie voor deze leerling niet tot de gewenste ontwikkeling leidt. Maatwerk betekent dat er geen pasklare oplossingen zijn en dat je gaat leren hoe je afgestemde interventies gaat ontwikkelen. Dit doen we aan de hand van vier componenten: theorie in internationaal perspectief, onderwijsdesign (onderzoeksvaardigheden en praktijk), intervisie en persoonlijke theory review.

Aan het eind van dit studiejaar heb je voor een begaafde onderpresteerder een onderwijsdesign ontwikkeld en uitgevoerd waardoor de ontwikkeling van de leerling positief is beïnvloedt. De vier componenten vormen een samenhangend geheel om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Inschrijven

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief

Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.