U bent niet ingelogd.
Inloggen

AED Leiden

Inservice cursus voor de AED Leiden
Di 15-01-2019 | Di 12-02-2019 | Di 12-03-2019 | Di 16-04-2019 | Di 28-05-2019
Alle bijeenkomsten zijn van 10:00-13:00 uur.

In deze cursus staan begaafde leerlingen centraal die in het onderwijs grote drempels ervaren omdat zij gehinderd worden door een leerstoornis of omdat hun leerontwikkeling sterk en langdurig afwijkt van wat de ouders en leraren verwachten van die ontwikkeling. Begaafde leerlingen zijn niet "oneindig maakbaar". Dat betekent dat begaafdheid geen beschermend mechanisme is tegen invloeden die het leren zouden kunnen belemmeren. Begaafde leerlingen die gehinderd worden door een leer- of ontwikkelingsstoornis ervaren daardoor een heftige botsing tussen hun grote vermogens en hun basale onvermogens. Daarbij is het voor begeliders altijd de vraag hoe kan ik de ontwikkeling stimuleren en tegemod komed komen aan de behoeften vanuit de begaafdheid en waar en hoe moet ik de begrenzing die de stornis met zich meebrengt respecteren.

Voor wie?
De cursus is alleen bedoeld voor medewerkers van de AED Leiden en die werkzaam zijn als ambulant begeleider met het specialisme begaafdheid. Basiskennis over begaafdheidsonderwijs wordt als bekend verondersteld. Basiskennis over leer- en ontwikkelingsstoornissen wordt eveneens als bekend verondersteld.

Let op! Om de besloten pagina's van deze cursus (speciaal ontwikkeld voor de AED Leiden) te kunnen bekijken moet je je wel even inschrijven. Volg de instructie op de website en maak eerst een gebruikersaccount aan om je vervolgens voor deze cursus in te schrijven. Daarna ontvang je een bevestiging dat je toegang hebt tot de besloten pagina's. Om die te bezoeken log je vervolgens in via de knop linksboven op de website. Dit doe je elke keer als je op de besloten pagina's van de website wilt kijken.

Thema's

  1. Onderpresteren en executieve functies
  2. Dubbel bijzondere leerlingen
  3. Begaafde leerlingen met ADHD
  4. Begaafde leerlingen met ASS
  5. Veranderingsgericht begeleiden

Studielast

Voor deze cursus geldt een studielast 45 uur

  • 15 contacturen
  • 30 zelfstudieuren voor het bestuderen van verplichte literatuur

Manier van werken
In deze cursus leggen we vanuit een theoretisch kader de relatie naar de dagelijkse praktijk. We doen dit door de leerling steeds te zien als onderdeel van een groter systeem. De interactie tussen de leerling en het ecologisch systeem waarin hij functioneert is in hoge mate bepalend voor het gedrag dat we kunnen waarnemen. Dat betekent dat we voor ons handelen niet alleen naar de leerling en specifieke kindkenmerken moeten kijken, maar ook moeten leren zien hoe (f)actoren in die ecologie van de leerling deze kindkenmerken versterken of remmen en daardoor het gedrag ontlokken dat tot intervenieren noopt.

In deze cursus gaan we ervan uit dat begeleiden altijd maatwerk vereist en dat er daarom ook geen snelle interventies bestaan die altijd voor alle leerlingen werken. Vanuit deze maatwerkgedachte verkennen we de balans tussen wat maximaal wenselijk en maximaal haalbaar is. 

Inschrijven

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief

Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.