U bent niet ingelogd.
Inloggen

Masterclass Dubbel Bijzondere Leerlingen

Masterclass Dubbel Bijzondere Leerlingen

Niet alle begaafde leerlingen ontwikkelen zich zoals je aanvankelijk verwacht. Sommige leerlingen zijn namelijk niet alleen begaafd maar hebben ook een leer- of ontwikkelingsstoornis. Die leerlingen zijn niet eenvoudig te herkennen omdat begaafdheid heel lang een compenserende factor kan zijn waardoor de stoornis niet opvalt. Andere leerlingen worden niet herkend omdat de stoornis maskeert dat ze ook begaafd zijn. Een derde groep leerlingen wordt gezien als begaafde onderpresteerders, terwijl ze juist hun uiterste best doen maar gehinderd worden door de stoornis. Deze leerlingen noemen we Dubbel Bijzonder. Deze leerlingen zijn moeilijk goed te begeleiden als hun begaafdheid en stoornis niet tegelijkertijd in ogenschouw genomen worden.

Voor wie?
Je bent leraar in het basisonderwijs. Je hebt in je werk dagelijks te maken met begaafde leerlingen. Je hebt je al eerder verdiept in het onderwerp begaafdheid en daardoor al een ruime theoretische kennis en praktische ervaringen opgedaan. In je dagelijkse praktijk heb je te maken met leerlingen die zich niet zo ontwikkelen als jij verwacht en je hebt het idee dat daaraan mogelijk een leer- of ontwikkelingsstoornis ten grondslag ligt.

Waar ga je mee naar huis?
Je hebt aan de hand van wetenschappelijke inzichten over Dubbel Bijzondere leerlingen een vertaalslag leren maken naar het handelen van de leraar in de dagelijkse praktijk. Daarbij ben je uitgegaan van het concept veranderingsgericht werken. Je hebt ervaren hoe een breed handelingsrepertoire toegepast volgens het concept van StiCoRDi je helpt om af te stemmen op het individuele profiel van de Dubbel Bijzondere leerling.

Wat behandelen we aan theorie?
Tijdens de bijeenkomst bespreken we de gevolgen van Dubbel Bijzonder zijn op het educatieve profiel van een leerling. We beginnen met het plaatsen van enkele kanttekeningen ten aanzien van bestaande kennis over het thema ‘Dubbel Bijzonder’. Vervolgens staan we stil bij de invloed die jouw eigen perspectief op begaafdheid heeft op het (h)erkennen van een mogelijke leer- of ontwikkelingsstoornis. Aansluitend gaan we in op de praktijk van het onderwijs aan Dubbel Bijzondere leerlingen. Uitgangspunt daarbij zijn de principes dat elke leerling een eigen profiel heeft en dat 1+1 samen 3 is.

Hoe leggen we de relatie naar jouw praktijk?
Je werkt bij de werkopdrachten in duo’s of in kleine tafelgroepjes. Tijdens de eerste opdracht verken je jouw eigen perspectief op begaafdheid en plaats je jouw persoonlijke visie op het continuüm van paradigma’s. Tijdens de tweede opdracht ga je met een multifocale bril (leren) kijken naar Dubbel Bijzondere leerlingen. De derde opdracht leert je hoe je interventies kunt ontwerpen die het aansluiten op het educatieve profiel van de leerling en die haalbaar zijn in de dagelijkse praktijk van het onderwijs.

Praktische informatie

  • Datum: 31 januari 2018
  • Tijd: 14:00-17:00 uur
  • Locatie: Aristo Zalencomplex, Brennerbaan 150 te Utrecht (direct naast station Lunetten)
  • Kosten: 75,-
  • Voorbereiding: we vragen de deelnemers vooraf een artikel te lezen dat we ter beschikking stellen.

Inschrijven

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief